• Facebook Edgerank

    Facebook Edgerank

    Nog niet zo lang geleden deed ik een merkwaardige ontdekking op het populairste sociale netwerk. Ik ging ervan uit dat, wanneer ik als onderneming een post maak op Facebook, alle 'fans' van mij die ook te zien kregen. Stel (*stel*) dat ik als onderneming 1000 vrienden heb, dan krijgen die allemaal mijn posts te zien op hun nieuwsfeed... Right? Wrong! Facebook bepaalt met een algoritme zelf wie wat te zien krijgt. Dat algoritme heet Edgerank.

    Wat is een Edge?

    Iedere actie die gebeurt binnen Facebook is een edge. Voorbeelden van edges zijn liken of een comment plaatsen. Maar ook een newspost maken of simpelweg op een link klikken is een edge. Je mag stellen dat alles wat binnen Facebook gebeurt een edge is.

    Edgerank

    Facebook heeft een manier bedacht om vooral de content die jij interessant vindt te laten zien: Edgerank. Kort gezegd is Edgerank een algoritme dat Facebook hanteert, dat bepaald wat er op jouw newsfeed verschijnt.

    Facebook Edgerank

    Het algoritme steunt op 3 pijlers:

    - Affiniteit

    Onder affiniteit kun je verstaan: hoe sterk is je relatie tot een merk waarvan je fan bent? De sterkte wordt o.a. bepaalt door interacties als likes, comments en shares.

    - Gewicht

    Iedere actie heeft een bepaalde waarde. Een comment plaatsen heeft bijvoorbeeld meer waarde dan een like. Dat is logisch. Een comment geven is persoonlijker en vraagt meer tijd dan een post te liken.

    - Tijdsinterval

    As time goes by... Hoe ouder een post is, hoe lager de waarde ervan. Dat zorgt ervoor dat je geen al te oude posts in je newsfeed te zien krijgt.

    Boost je rank

    Het belang van Edgerank zou nu al moeten duidelijk zijn. Edgerank bepaalt niet alleen de verspreiding van je posts, het toont ook aan hoe sterk de relatie is tussen jouw merk en je fans. Vooral dat laatste is belangrijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze zo hoog mogelijk is?

    Het begint bij je post zelf. Zorg ervoor dat deze interessant/relevant is voor je doelpubliek. Spam daarom je fans niet met onnodige posts, maar geef een reden tot lezen, een reden tot liken of commenting.

    Geef een reactie op comments die erom vragen. Dat gaat ervoor zorgen dat er een tweezijdige communicatie opgebouwd wordt. Zeker bij klachten is dit belangrijk.

    Promote

    Er is echter een mogelijkheid om als onderneming je posts toch meer bereikbaarheid te geven, zelfs al heb je een lage Edgerank.

    Facebook promote

    Met de promote-optie kun je voor iedere post een bereikpercentage (tot 100%!) instellen. Wil jij dus alle fans bereiken, dan kan dat. Let wel op hoe je deze dienst gaat gebruiken. Je wil er niet voor zorgen dat fans zich gaan ergeren aan een overload aan posts die hen niet interesseren.

    O ja, deze dienst is niet gratis (of wat had je gedacht). Je betaalt afhankelijk van het aantal fans dat je hebt.