• Google Analytics: Virtual Pageviews vs Event Tracking

    Google Analytics: Virtual Pageviews vs Event Tracking

    I like Google! En dan heb ik het niet alleen over hun krachtige zoekmachine. Je zou haast vergeten dat Google veel meer is dan dat. Denk maar aan Google Maps, Google Mail, Google Docs, Google Chrome en het recent geïntroduceerde Google+. Je kent ze allemaal. Maar er is nog een creatie die zich een stevige positie heeft veroverd in de wereld van webstatistieken: Google Analytics. Of je het nu gebruikt of niet, over één ding kunnen we het eens zijn: je zou het moeten gebruiken :) Google Analytics is makkelijk te integreren in je webproject en biedt zeer veel mogelijkheden. En dat volledig gratis! Omdat ik Google Analytics al een tijdje gebruik, besloot ik mij te verdiepen in de mogelijkheden ervan. Ik kwam een interessante topic tegen die ik graag met je deel: Virtual pageviews en Event Tracking.

    Interactiviteit zonder pageviews

    Google Analytics is simpelweg gezegd in staat alle soorten statistieken over je website te registreren. Hoeveel (unieke) bezoekers bezochten welke pagina? Van welke regio zijn bezoekers afkomstig? Hoelang blijven ze op m'n website? Geen probleem voor Google Analytics, zolang er maar een pageview gemaakt wordt. Met pageview (of paginaweergave) bedoel ik het genereren van een nieuwe webpagina. Klik je hierboven bijvoorbeeld op 'contact', dan wordt de pagina contact geladen. You get the picture. Maar wat als je bijvoorbeeld interactiviteit wil registeren, zonder dat die interactie een pageview genereert. Stel dat je een Flashplayer in een webproject gebruikt en je wil weten hoeveel keer er op 'play' geklikt werd. Dat zal Google Analytics niet registeren omdat de play-button geen nieuwe pagina genereerd. Maar daar is toch een oplossing voor! Of beter gezegd, daar zijn 2 oplossingen voor: Virtual pageviews én event tracking.

    Virtual pageviews

    We nemen even het stukje javascript onder de loep die je in de head van elke te registreren pagina moet zetten.

    var _gaq = _gaq || [];
    	_gaq.push(['_setAccount', 'UA-24870567-1']);
    	_gaq.push(['_trackPageview']);
    	( function() {
    	var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    	ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') +
    	'.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
    	s.parentNode.insertBefore(ga, s);
    	})()


    Het vetgedrukt stuk zorgt er eigenlijk voor dat Google bij elke pageview stats gaat bijhouden. We kunnen dit manipuleren zodat het overal bruikbaar wordt. Stel dat ik het aantal kliks op een specifieke externe link wil registreren. Daar bestaat in Google Analytics geen direct methode voor (behalve exit pages, maar dat is wat omslachtig) omdat er geen pageview gegenereerd wordt. Daarom gaan we het volgende aan de link toevoegen.

    < a href="http://www.zoom-architecten.be" onclick="_gaq.push(['_trackPageview',
    '/Virtual/ExterneLink/ZoomArchitecten']);">
    


    Een beetje uitleg hierover. Telkens er op de link geklikt wordt (onClick), zal Google Analytics trackPageview aanspreken zodat de klik geregistreerd wordt als een pageview. Het kind moet ook een naam hebben: 'Virtual/ExterneLink/ZoomArchitecten'. Google raadt aan om duidelijk te maken dat het om een virtuele pagina gaat, daarom voeg ik eerst 'virtual' toe aan de naam. Zo kan er geen verwarring onstaan rond echte en virtuele pageviews. Verder maak ik duidelijk dat het gaat om een externe link naar Zoom-Architecten. Hieronder vind je de uitgewerkte link, die eruit ziet als... een normale link.

    Zoom-architecten

    Klik je op de link, dan zie je in de statistieken het volgende:

    Google Tagz

    Zoals je ziet wordt deze gezien als een pageview, terwijl het eigenlijk geen echte pageview is. En dat brengt ons direct bij het grote nadeel van virtual pageviews. Het feit dat 'virtual' pageviews samen geteld worden met 'echte' pageviews heeft een vervormd beeld van de trafiek op je website. Bezoekers die via een externe link de website verlaten, kunnen niet meer gezien worden als bezoeker. Dat probleem heb je niet met Event Tracking!

    Event Tracking

    Event Tracking heeft dus het grote voordeel dat het niet bij pageviews gerekend zal worden. Je kunt bovendien categorieën, acties, labels en zelfs waarden meegeven aan iedere event. Alles wordt in Google Analytics overzichtelijk opgeslagen in Event Tracking reports.

    Het sjabloon ziet er als volgt uit: (merk op dat de argumenten 'Label' en 'Value' optioneel zijn.)

    _gaq.push(['_trackEvent', 'Categorie', 'Actie','optional_label', optional_value]);
    


    Dit pas ik nogmaals toe op de link naar Zoom-architecten.

    < a href="http://www.zoom-architecten.be" onClick="_gaq.push(['_trackEvent',
    'Externe Link', 'Klik' , 'Zoom-architecten']);">


    Voor je begint met trackEvents te gebruiken, is het aangeraden om na te denken over de structuur die je gaat gebruiken voor de hele website. Welke categorieën ga ik gebruiken? Welke Acties? Enz. Hieronder heb ik de link naar Zoom-architecten opnieuw opgemaakt, zodat deze behandeld wordt als een Event.

    Zoom-architecten

    Als er op deze link geklikt wordt, krijg je dit te zien in de tab Gebeurtenissen:

    Google Tagz

    Virtual Pageviews vs Event Tracking

    Ik zie op dit moment niet in waarom ik virtual pageviews zou gebruiken. Valse trafiek op je website registeren is voor niemand goed. Event tracking heeft dit probleem niet en bovendien kun je events beter categoriseren dan pageviews. De keuze is snel gemaakt :)

    Voor meer info over Google Analytics, bezoek je best de officiële pagina.