• Remarketing

    Remarketing

    "Remarketing kan u helpen mensen die eerder specifieke pagina's op uw website hebben bezocht, te bereiken terwijl ze andere sites in het Google Display Netwerk bezoeken." Dit staat te lezen op de supportpagina van Google en klinkt erg interessant, niet? Het leek mij op het eerste zicht een erg gerichte en budgetverantwoorde manier van online adverteren. Tijd om eens te zien hoe het opzetten van een remarketing campagne in z'n werk gaat. 

    Audiences

    Een remarketing campagne zet je op met Google AdWords, dat dezelfde login gebruikt als Google Analytics. Een account aanmaken is gratis, adverteren natuurlijk niet.

    Zoals eerder aangegeven, richt remarketing zich tot mensen die een website reeds bezocht hebben. Deze mensen ga je verzamelen in (een) Audience-lijst(en) in Google Adwords. Als we straks de remarketing campagne opmaken, zal Google AdWords gebruik maken van deze lijst(en) voor het targetten van de juiste mensen.

    remarketing audience list

    Je gaat via het tabblad Campagnes naar Shared library - Audiences en voegt de nieuwe remarketing 'Main list' toe. Deze lijst is 'Tag-based' omdat ze een remarketing tag gebruikt voor het traceren van bezoekers. De remarketing tag moet in de code van elke pagina geplaatst worden. Dit is vergelijkbaar met de tracking code die je gebruikt voor Google Analytics, maar deze keer plaats je de code net voor de </body> tag. In het kort: de 'Main list' zal dus gevuld worden met alle bezoekers die pagina's bezoeken met de remarketing tag.

    Tag-based vs Rule-based

    remarketing audience

    Je zal nu misschien wel denken: wat als ik enkel bezoekers wil bereiken van bepaalde pagina's? Wel, daarvoor zijn er 'Rule-based' lijsten. Terwijl de 'Tag-based' lijsten (zoals 'Main list') alle bezoekers gaan registeren, kunnen we met 'Rule-based' lijsten verder gaan filteren.

    remarketing url filter

    Dat filteren gebeurt op basis van de url. Een voorbeeldje: is je website meertalig en wil je enkel de Nederlandstalige bezoekers bereiken, stel je bij het aanmaken van een 'Rule-based' lijst in dat de url de characters "/nl" moet bevatten. Door deze werkwijze kunnen we met 1 remarketing tag verschillende doelgroepen filteren. Vroeger was dit niet zo, en moest je voor elke doelgroep (of 'Rule-based' list) de juiste remarketing tag op de juiste webpagina's toevoegen.

    Campagne opmaken

    Start een nieuwe Display Network Campagne en kies bij type voor Remarketing en volg de stappen.campagne adwords proces

    Bij stap 2 'Create ad group' gaan we onze eerder gedefinieerde lijst(en) gaan kiezen. In onderstaand voorbeeld wil ik enkel de Nederlandstalige bezoekers bereiken. Ik voeg dus de 'Rule-based' lijst Exotic Biking (NL) toe. Maar je zou ook de Franse lijst erbij kunnen voegen. Je kan ook de 'Main list' zelf toevoegen.

    remarketing list

    In de derde en laatste stap kan je je ads toevoegen. Je kan kiezen tussen image, text of video add of een combinatie van deze drie. Bij een eerste uiting kies je misschien best voor een combinatie, zo kan je achterhalen wat werkt en wat niet. Hou er rekening mee dat je ads goedgekeurd moeten worden, dit kan tot 3 werkdagen duren. Zorg er ook voor dat je betaalgegevens kloppen.