• Restyling case: tagz.be

    Restyling case: tagz.be

    Sinds de opkomst van tablets en smartphones, liggen de verwachtingen van websites hoger. Iedere bezoeker moet een correct beeld krijgen van de inhoud, ongeacht welk toestel men gebruikt. Ik ben met tagz.be gestart toen van responsive design nog weinig sprake was. Daarom kwam de website wat gedateerd over en was het dus hoog tijd voor een restyling.

    Bootstrap

    Ik had al goede dingen gehoord over het frontend framework Bootstrap, maar nog niet de kans gehad om het te gebruiken in een project. Daarom leek het mij een ideaal moment om hiermee aan de slag te gaan.

    bootstrap

    Eén punt van kritiek dat ik wel had opgevangen, is dat veel Bootstrap websites op elkaar gaan lijken. Dit is zo omdat Bootstrap heel wat HTML elementen gestyled heeft. Het is de bedoeling dat je de ingebouwde CSS gaat overschrijven waar nodig. Doe je dit niet, dan ga je al snel met een gelijkaardige look zitten over verschillende websites.

    Content restyling

    Ik wilde de website niet alleen in een nieuw responsive kleedje steken, maar ook wat knippen en plakken in de inhoud. In Google Analytics ging ik na welke webpagina's populair waren en welke niet. Op basis daarvan heb ik komaf gemaakt met de diensten pagina, die naar mijn mening te uitgebreid was. In plaats daarvan breng ik een bondige introductie van de aangeboden diensten op homepagina, waardoor het direct duidelijk is wat Tagz doet (websites bouwen) en waarvoor het staat (kwalitatieve uitvoering).

    Wat ik zeker wél wilde behouden, waren alle blogposts die ik al geschreven had. Iedereen die blogt weet dat daar veel tijd kruipt. Bovendien kan het soms nuttig zijn om een oude post opnieuw te lezen als je even de weg kwijt bent in een materie. Het feit dat een blog ook heel wat trafiek genereert, is een extra motivatie om dit verder te zetten.

    In het algemeen wil ik meer de minimalistische toer op. Tagz is een zelfstandige éénmanszaak waar geen 10 mensen actief zijn en dat wil ik ook uitstralen. Elk project krijgt een persoonlijk aanpak.

    SEO en URL redirect

    Het is belangrijk dat 'oude' webpagina's die reeds geïndexeerd werden door Google op een correcte manier geredirect worden naar de juiste pagina's op de nieuwe website. Ik wil dus de 404-pagina zoveel mogelijk vermijden. Om dit te bekomen, heb ik in de eerste plaats een groot deel van de navigatiestructuur intact gelaten. Zeker voor de blogpagina's is dit belangrijk, omdat hier de meeste content in verwerkt is en dus het meest geïndexeerd werd door Google.

    Statistieken zeggen alles

    Het is voor mij de eerste keer dat ik de invloeden van een restyling kan toetsen aan statistieken van de oude website. Ik was dan ook opgelucht te zien dat de overgangsfase (tussen oud en nieuw) vrij vlot gegaan is.

    Beter nog, bij de eerste vergelijkingen is de bounce rate met 24% gedaald en zijn de pagina's/bezoek met 30% gestegen. Het is natuurlijk even wachten tot ik de vergelijking kan maken over een langere periode, maar de eerste inzichten zijn alvast positief.

    Resultaat

    tagz